In Praktijkvoorbeeld, Profilering

De actualiteit is een mooie kapstok om communicatie aan op te hangen. Als je het goed aanpakt, dein je mee op de mediagolven die de actualiteit creëert. In deze blog de beste tips om in te spelen op de actualiteit.

 

Omdat kritiek moet kunnen, maar ‘aan de schandpaal nagelen’ niet mijn stijl is, heb ik de kantoornaam vervangen door het niet-bestaande FICTIEF Advocaten.

 

Praktijkvoorbeeld

Vandaag kwam er op LinkedIn een bericht voorbij van een advocatenkantoor waarin verwezen werd naar een blog. Het bericht trok om meerdere redenen mijn aandacht:

  1. In het engels geschreven
  2. Over voetbal
  3. Over een kort geding dat 2 weken geleden plaatsvond

Inderdaad, de beslissing over de promotie- en degradatieregeling van de KNVB. De tijdlijn is interessant:

De blog behandeld de juridische kant van de zaak.

Wat ik er vreemd aan vind

  • Vier weken na de beslissing en twee weken na de uitspraak in kort geding schrijft een advocaat over het verloop van die zaak.
    Pardon … 4 weken? Wie wil je dan nog bereiken en wat wil je dat ze er uit oppakken? De voetbalwereld is al weer verder naar de volgende fase in deze saga. En de fans zijn toch niet echt geïnteresseerd in de juridische haarkloverij?
  • De blog is alleen in het Engels geschreven en niet in het Nederlands.
    Waarom zou dat zijn….? Zijn het vooral de Engelse klanten en prospects uit de sportwereld, die hier bereikt moeten worden?

 

Tips om in te spelen op de actualiteit

Hoe het wel moet? Hieronder volgen de beste tips: pragmatisch en praktisch voor iedereen. Of lees deze eerdere blog.

Tijdigheid

In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt. Nieuws verouderd snel. Wil je inspelen op ‘nieuws’ zorg dan dat je er op tijd bij bent.

Voeg waarde toe

Vertel de lezers van je blog iets wat ze nog niet wisten. Verrijk ze met je kennis, met vergelijkbare voorbeelden uit de eigen praktijk, met deskundigheid. Maar bovenal voeg iets toe waar ze iets aan hebben. Iets wat ze net even langer laat nadenken. Misschien dat je (kantoor)naam ook onthouden wordt en dat draagt weer bij aan de profilering.

Authentiek

Laat je zien, als advocaat, als kantoor. Heeft je kantoor vooral oog voor de juridische techniek, belicht dat in je blogs. Als het meer gaat om strategische procesvoering, laat dat dan doorklinken. Een nuchter pragmatisch kantoor zal het beste kiezen voor het schrijven over de gevolgen van de uitspraak en wat de verdere opties zijn. Liefst voorzien van een suggestie/advies. Kortom, blijf bij jezelf.

Profileer !

Blogs schrijven is geen bijzaak. Het is een prima manier om jezelf, je kantoor en je kundigheid te laten zien en daarmee de band met (nieuwe) cliënten te versterken. Niet voor niets wordt daar al vaker op gehamerd door deze en gene.

Tot slot iets kleins: voor dit kantoor, dat sport als een van de specialismen heeft bestempeld, was het misschien slim geweest om een apart webadres te claimen, maar  www.voetbaladvocaat.nl was al vergeven.  😉

 

 

business development handboek voor advocaten en notarissenDirk Heuff is auteur van het Nederlandse standaardwerk voor Legal Business Development.

Meer info te vinden op LegalBizDev.nl/boek.

 

Recommended Posts
kiezenclientrelatie acquisitie medewerkers
0 Shares
Share
Tweet
Share