Personeelswerving in advocatuur gaan met de tijd mee. Ook deze, dus lees hier een nieuwe editie van advocaten advertentie analyse.
In het Het Financieele Dagblad van vandaag (woe 16 okt) staat deze advertentie van CMS Netherlands. Het gaat duidelijk om personeelswerving.
Omdat die alweer een tijdje niet voorbij gekomen was èn gezien de opvallende insteek doe ik hier weer een advocaten advertentie analyse.
Kopregel
De kopregel stelt de lezer een vraag en trekt deze daarmee ‘naar binnen’ om te lezen. Dus: 👍🏼
Kernboodschap
Dat is in het kort ’twijfel is ok, daarvoor is ruimte bij ons, kom daarom eens bij ons kijken’. Die richt zich sterk op het individu en diens behoefte (hoog in de pyramide van Maslow) en niet zo zeer op ‘wij zijn een supermooi kantoor’. Dus: 👍🏼
Visual
Groot in beeld een dame die in de spiegel kijkt. Dit ondersteunt de vraag in de tekst 👍🏼. Hoewel afgaan op uiterlijkheden nogal wat bias kan opleveren, schat ik deze dame niet als (bijna) afgestudeerd, maar ook niet als zeer senior.
Dus is dit werving voor advocaat-medewerkers die een overstap achter in hun hoofd hebben …? Het wordt niet concreet omschreven. Dus: ❓
Call-2-action
Die is eenvoudig: een oproep om naar de website Werken bij CMS te gaan. Daar vind de lezer een veel voorkomend verhaal dat ik voor het gemak samenvat met ‘wij zijn een internationaal kwaliteitskantoor met aandacht voor jou en met veel ontwikkelingsmogelijkheden’. Een prima boodschap passend bij huidige generatie van jongere advocaten.
Jammer genoeg is de opvolging van de ’twijfel is ok’-boodschap uit de kopregel uit de advertentie daar niet verder uitgewerkt. Dus de score op de schaal van de advocaten advertentie analyse: 😬
De keuze voor het FD
Niet echt een massamedium maar zeker wel gericht op zakelijk NL. Dus goed passend bij een zakelijk advocatenkantoor.
Als het doel vooral werving is dan is er veel waste: van alle FD-lezers (180.000) werkt het merendeel niet in advocatuur en zal nooit kiezen voor een switch naar CMS.
Ik heb sterke overtuiging dat dergelijke advertenties ook een boodschap sturen naar zakelijk NL: ‘we zoeken personeel, omdat we groeien’ gecombineerd met ‘we zijn een modern kantoor’. Dit gaat dus meer om uitstraling, imago en bekendheid (dan om werving).
Deze 2 doelen bijten elkaar niet en komen m.i. goed over. Dus: 👍🏼
Kosten v baten
Deze hele pagina kostte (volgens FD tariefkaart) € 16.304. Dat er in de onderhandeling korting is gegeven, zal heel goed kunnen. Toch blijft het een serieus bedrag. Een bedrag dat in de huidige overspannen arbeidsmarkt nog altijd minder is dan wat een headhunter of executive searcher (10-20% van jaarsalaris) in rekening brengen. En ja dat levert ook een ander resultaat op. Dus: ❓
Alternatief
Als kantoren nieuwe advocaat-medewerkers zoeken: deze staan allemaal met naam, (halve) CV en contactgegevens op de website van hun eigen kantoor en (als ze een beetje LinkedIn-wise zijn ook dáár). Een HR-stagiair kan aan de hand van juiste zoektermen de juiste kandidaten selecteren. Een persoonlijke benadering van sociaal vaardige kantoorgenoten kan dan heel effectief blijken.
Hoe zie jij het …?
Hoe zie jij het belang van adverteren en de combinatie van personeelswerving en kantoorprofilering?
Ik praat/spar/klankbord er graag over met jou. Bel me op 06 – 105 371 58voor een (online) moment of stuur me een e-mail.