Pragmatisch Deskundig
Juridische dienstverlening is vooral mensenwerk. Dat vraagt continue aandacht voor de ontwikkeling van die mensen.
Aandacht voor de ontwikkeling van mensen, secties en teams. Zodat ze ‘up to date’ blijven. Zodat ze mee kunnen met ontwikkelingen in de markt en bij cliënten. Iets wat de Orde van Advocaten en de KNB ook aanbevelen (lees: verplicht stellen).
En het moet ook passen bij hun niveau en ervaringsjaren.
Praktijkgericht, pragmatisch & professioneel
Ervaringsjaren bepalen de behoeften
Advocaten en kandidaat-notarissen zijn verschillend in hun interesse en inzet voor hun praktijkontwikkeling.
Dat heeft met leeftijd en achtergrond te maken, maar vooral met ervaring en ambitie (en de daaronder liggende motivatie en kundigheid).
Opleiding, training, coaching moet daarop ingericht zijn.
Aangepast aan elk niveau.
Wij verzorgen dat voor u, zoals we dat voor vele andere kantoren, secties en individuen hebben verzorgd.
Voor elk niveau zijn er specifieke wensen, doelen en mogelijkheden:
- Voor stagiairs
- Voor medewerkers
- Voor potentiële partners
- Voor partners
Voor stagiairs
Nieuw en jong binnen het vak, binnen kantoor.
Ze ontdekken het werkende leven, de dynamiek van kantoor en gaan op zoek naar hun ‘eigen’ rechtsgebied.
Contact met klanten start. Eerste indruk is belangrijk.
- Zoeken naar hun eigen plek èn de manier waarop ze die willen invullen.
- Zoeken naar balans tussen ‘meedoen met kantoor’ en ‘jezelf blijven’.
- Focus op de juridisch inhoudelijke kanten: het vak willen leren (minder op klanten en klantrelaties)
- Openheid/frisheid voor nieuwe mogelijkheden.
- Kennismaking met acquisitie en profilering
- Inspiratie om aan de slag te gaan
- Basisvaardigheden voor klantcontact
- Bijdragen aan méér werk bij bestaande klanten.
- Ondernemend denken & doen; dat kan jij ook (inspiratie)
- Personal Branding voor juridische professionals
- Starten met netwerk (uit)bouwen
- Profileren met onderscheid
- Acquireren zonder verkopen
- Summerschool
Voor medewerkers
De urenstampende medewerkers. Met toekomstpotentieel …? Dat moet ontwikkeld worden.
Ze hebben hun juridisch specialisme. Ze worden vaker op specifieke cliënten en zaken ingezet.
Zelfstandig klantcontact neemt toe. De eerste stappen naar ‘meer bijdragen aan kantoor’ worden genomen.
Het echte toekomstpotentieel wordt beoordeeld en benut.
- pro-actieve houding richting klanten,
- deelname aan externe netwerken en
- ideeën om hun klantenkring en omzetbijdrage uit te breiden.
- Zelfstandige profilering
- Begrijpen van klanten en hun ‘vraag-achter-de vraag’
- Herkenbaar bijdragen aan acquisitie
- Van contact naar contRact.
- Legal Business Planning
- Propositieontwikkeling voor Personal Branding
- Jouw netwerk uitbouwen & benutten
- Intellectueel acquireren / Persoonlijk acquisitieplan in 1 dag
- Hoe verkoop/verantwoord ik mijn uurtarief
- Cliëntgerichte voorstellen/offertes schrijven
- Klanten binden & uitbouwen (cross selling)
- Van Contact naar Contract
- Uurtarief, fixed fee of prestatiebeloning (inspiratie)
- Netwerken kan wèl leuk zijn (en effectief)
Voor partner potentials
Ambities en met de kwaliteiten en mentaliteit om dat in te vullen.
Zij willen hun praktijk uitbouwen tot een zelfstandige business. Hun eigen praktijk: eigen klanten, erkend worden op omzetbijdrage, zelf aan het stuur zitten.
Wel binnen het grotere geheel van kantoor. Daarmee leggen ze vaak een basis voor het partnerschap.
- Verantwoordelijkheid dragen en invullen
- Rendement van inspanningen
- Bewust gekozen extern profiel dat bijdraagt aan acquisitie
- Nieuwe cliënten worden geworden en de bestaande cliënten uitbouwen.
- Business planning
- Aanscherpen van vaardigheden
- Meten & weten als basis voor plannen
- Echte praktijkontwikkeling: de BV “ik”
- Winnen van pitches
- Van Contact naar ContRact
- Personal Branding naar de maatschap
- Business Plan voor de BV IK
- Het partnertraject met 100% succes
- Meer zaken uit je netwerk halen
- Meer impact met jouw leiderschap
- De klant, mijn uurtarief en prestatiebeloning
- Meer pitches winnen
- Accountmanagement, klantwaarde & omzetgroei
- Ambassadeurs & referenties: creëeren & benutten
- PeopleManagement, empathie en jouw persoonlijke stijl
Voor partners & maatschap
Richting geven, aanjagen, management en samenwerken. Partner zijn vraagt nogal wat in de 21e eeuw. Een extern klankbord brengt focus en houdt u op koers.
People management is belangrijker, vooral met de jongere generaties binnen kantoor. Ook de lange termijn gezondheid van kantoor, moet gekozen en bewaakt worden. En dat in samenwerking met de verschillende persoonlijkheden binnen de maatschap.
Dat vraagt om ontwikkeling en begeleiding die ècht goed past.
- Managen van balans tussen omzet, rendement en personeel.
- Wat zijn ontwikkelingen in komende jaren die ons gaan raken?
- Hoe gaan we daarop inspelen? Strategie-aanpassingen
- De maatschap als team (ipv groep individuen met eigen agenda’s)
- Instroom, doorstroom en uitstroom van partners.
- Work-life balance en het managen van de praktijk.
- LegalTech en generatieve AI – impact en keuzes.
- Mijn persoonlijke effectiviteit en die van onze maatschap.
- Klantfocus en meer ‘kantoorklanten’ – hoe te organiseren?
- De neuzen dezelfde kant op – hoe?
- Culturele sensitiviteit en vertaling naar kantoorcultuur.
- Strategiesessies & heidagen
- SelfMastery 4 Legal Professionals
- People Management in alle generaties
- Professioneel managen van niet-juristen en stafafdelingen
- Situationeel leiderschap en uw eigen stijl ( ontdekken & aanscherpen)
- Delegeren & feedback
Actueel voor uw praktijkontwikkeling in 2024 en 2025
Legal Business Planning 2025 (MasterClass)
Een pragmatische & praktische fundament.
MasterClass van 1 dag over “Legal Business Planning”
PLUS 3 follow-up coaching sessies (1-op-1)
- Praktisch & pragmatisch
- Met presentaties & opdrachten
- Templates & best practices
- Schrijven aan een Persoonlijk Business Plan
- 6 PO punten
Van uurtarief naar prestatie-beloning (Seminar)
Uw toegevoegde waarde is hoger dan uw uurtarief.
Een seminar over prestatiebeloning en hoe u daar naar toe kan groeien.
- Wat is ‘toegevoegde waarde’ ?
- Uurtarief versus andere beloningsvormen (voor- & nadelen).
- Wat is prestatiebeloning & hoe werkt het.
- De weg van uurtarief naar value pricing.
- 3 PO punten
Acquisitie-coaching
Meer resultaat in 15 minuten per dag.
Een training- en coachingprogramma dat u helpt met antwoorden op:
- Hoe kom ik aan tafel (bij de juiste klanten) ?
- Hoe kom ik vervolgens tot zaken ?
Niet alleen LEERT u hoe dit moet. U gaat er actief mee aan de slag met een coach aan de zijlijn: elke 2-3 weken een klankbord-sessie als steun in de rug en als stok achter de deur.
SummerSchool ‘Ondernemerschap’
15 Mini-MasterClasses op het gebied van ondernemerschap, klanten en acquisitie.
Voor moderne advocaten en notarissen die
- De zomerperiode willen benutten om hun kennis & inzicht bij te spijkeren
- En daar concreet mee aan de slag gaan.
5 dagen lang, 3 sessies per dag, online.
In 60 minuten weer up-to-date met laatste inzichten.
Voor secties, teams of heel kantoor
Ons ‘assortiment’
Voor de ontwikkeling van mensen, secties en teams zijn de volgende producten in te zetten.
Uiteraard is de specifieke vraag/behoefte een belangrijk uitgangspunt voor de verdere concrete invulling daarvan.
Klik op de afbeeldingen voor meer informatie
Pragmatische planing & uitvoering
Met deze workshop komt u tot een plan met structuur en heldere keuzes. Daarin wordt duidelijk wat u gaat doen en wanneer en wat dat moet gaan opleveren.
Een pragmatische aanpak zodat er een plan komt dat ècht uitgevoerd wordt.
Profilering met Onderscheid
Wat is er voor nodig om een professioneel en aansprekend profilering in de markt te kunnen zetten?
Onderscheidend, aansprekend, authentiek en practisch uitvoerbaar.
Acquisitie met gezond verstand
Van contact naar contract: van een interessant gesprek of ontmoeting towwerken naar een waardevolle cliëntrelatie. Deze vervolgens uitbreiden naar acquisitie van interessante zaken.
Geen ‘verkopen’ maar cliënten helpen: op basis van kennis & ervaring en een passende presentatie daarvan, toewerken naar nieuwe opdrachten.
Meer werk bij huidige cliënten
Nieuwe omzet van uw huidige cliënten is 5x winstgevender
dan omzet van nieuw geacquireerde cliënten.
Het binden en uitdiepen van de relatie met de klanten is dus zéér de moeite waard. Weten welke klanten een dergelijk potentieel nog onbenut laten, leert u in deze workshop.
De B.V. “IK”
Hoe bouw ik mijn eigen praktijk met interessante zaken en waardevolle klanten?
Wat kan ik doen aan profilering, acquisitie en de binding van cliënten zodat mijn praktijk groeit ?
Waar begin ik? Wat heb ik nodig?
Wat wordt mijn weg naar succes?
Customer Journey Mapping
Begrijp de reis van de cliënt en verbeter uw dienstverlening
Vanaf het eerste contact via de intake en de offerte naar de behandeling van het dossier. Tot en met declareren en evalueren. Wat ervaart een cliënt? Hoe beoordeelt hij de dienstverlening? Waar zitten de verbeteropties.
Meer succes met pitches
Voor notarissen en advocaten die meer resultaat uit hun pitches willen halen.
Die vaker een aanbesteding willen winnen.
Die niet alleen met een lage prijs willen winnen.
Volg de MasterClass of schakel een PitchCoach in. Hun pragmatische en bewezen aanpak zorgt voor structureel hogere succeskansen.
SummerSchool
Besteed uw zomer zinvol. Volg een of meer praktische kortdurende bijeenkomsten over een specifiek onderwerp.
Inspiratie, inzicht en tips & tricks. Voor de verdere ontwikkeling van mensen, secties en teams.
5 Dagen, 3 sessies per dag, in 60 minuten up to date.
Voor jouw individuele ontwikkeling
Klankborden & Coaching
Als jij jouw praktijk zelf verder wil ontwikkelen dan wil dat je misschien liever 1-op-1 doen, zonder ‘pottekijkers’.
In onze praktijk krijgen we veel medewerkers (en partners) die buiten het zicht van kantoorgenoten werken aan hun commerciële ontwikkeling.
Daarvoor hebben we meerdere opties:
Klankbord
1-2 sessies van een uur voor specifieke vraagstukken, 2nd opinion of feedback. Nieuwe inzichten geven nieuwe opties en daarmee nieuwe energie.
Reflectie
2-4 sessies van anderhalf uur voor zelfreflectie op de eigen aanpak en resultaten. Prikkelende vragen laten je kijken en denken over zaken die nog niet eerder aan de orde kwamen. Hiermee ontstaan nieuwe perspectieven en mogelijkheden.
Coaching
4-8 sessies van anderhalf uur inzoomend op commerciële mindset en modus operandi. Diepgang in vragen, oorzaken blootleggen (i.p.v. symptomen), nieuwe werkwijzen ontdekken en uitproberen. Deze leiden naar duurzame versterking van je commerciële vaardigheden en resultaten.