Het maken van een plan gebeurt vaker èn beter. Maar de aandacht voor wat daarna: een papieren tijger. Dat kan & moet anders want de uitvoering bepaalt het succes van plannen. De belangrijkste factoren daarvan leest u hier.
Het belang van een plan
Een plan voor de praktijkontwikkeling is als een strategische blauwdruk die de ambities en doelstellingen van een kantoor vertaalt naar concrete acties.
Zo’n plan bevat heldere keuzen en prioriteiten en biedt helderheid over de te volgen koers. Daarmee is het de leidraad voor het kantoor (of sectie of praktijkgroep). In de context van advocatuur en notariaat helpt een goed doordacht plan bij
- het identificeren van aantrekkelijke (nieuwe) marktsegmenten
- het definiëren van unieke proposities en
- het vaststellen van groeistrategieën.
Nogmaals, plannen zijn belangrijk maar de uitvoering bepaalt het succes
5 Kenmerken van een ècht goed Plan
- Duidelijke doelstellingen: Het plan moet specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden (SMART) doelen bevatten die richting geven aan de commerciële inspanningen: gaat u voor acquisitie van nieuwe klanten, of is er nog ruimte voor groei bij huidige klanten?
- Grondige analyse: Een diepgaand inzicht in markttrends, klantbehoeften en concurrentiepositie is cruciaal om kansen en bedreigingen te identificeren.
- Gerichte doelgroepbeschrijving: Het nauwkeurig definiëren van de doelgroep(en) die kantoor aan zich wil binden. Dit is inclusief hun behoeften en verwachtingen en de belangrijkste vraagstukken waarmee kantoor hen kan helpen (sjabloon doelgroepomschrijving)
- Concreet actieplan: Een uitvoerbaar stappenplan dat de strategie vertaalt naar wekelijkse/maandelijkse activiteiten: wie doet wat wanneer? Uiteraard inclusief de verantwoordelijkheden en de deadlines.
Een uitsplitsing naar need to do en nice to do helpt om focus te houden op de prioriteit van de belangrijkste delen van het plan (ActieKalender sjabloon downloaden) - Flexibiliteit : Het vermogen om het plan dynamisch aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en feedback uit de praktijk.
Uitvoering bepaalt het succes – 7 cruciale tips
- Meten & weten: Stel KPI’s (kritische prestatie indicatoren) vast en evalueer regelmatig de voortgang om tijdig bij te sturen waar nodig.
Denk daarbij aan - Heldere aansturing: Zorg voor transparante en consistente informatie aan alle relevante medewerkers. Als ze snappen wat de doelen zijn en wat hun rol daarbij is, zal alignment en betrokkenheid verhoogd worden.
- Verantwoordelijkheden duidelijk toegewezen: Wijs specifieke taken en verantwoordelijkheden toe aan individuele advocaten en kandidaat-notarissen. Dit stimuleert eigenaarschap en accountability.
- Opleiding en ontwikkeling: Investeer in de professionele ontwikkeling van medewerkers waarmee ze hun benodigde vaardigheden versterken. Dat kan gaan om bewustwording, om betere inzet van bestaande tools, aanscherpen van gesprekstechnieken, etc.
- Gebruik een CRM systeem: het gebruik van de informatie uit uw CRM-systeem faciliteert een klantgerichte denk- en werkwijzen van uw medewerkers. Dat draagt bij aan het effectief managen van klantrelaties.
Let wel: het systeem kan niets van zichzelf, het gaat om de informatie die er in besloten ligt (lees deze blog) - Betrek iedereen en geef ze ruimte: iedereen kan bijdragen en bijna iedereen WIL dat ook. Geef ze ruimte om (binnen de kaders van het grote plan) een eigen invulling te bedenken. Bespreek die en faciliteer die. Als iedereen zijn/haar eigen manier, met gebruikmaking van de individuele kwaliteiten en (on)mogelijkheden, bijdraagt gaat het vliegwiel van uitvoering en succes goed op gang komen.
- Cultiveer een resultaatgerichte cultuur: Stimuleer een cultuur waarin prestaties worden erkend en successen worden gevierd om motivatie hoog te houden. Tip 1 (meten & weten) is hiervoor een basisvoorwaarde.
Conclusie
Het opstellen van een plan voor de praktijkontwikkeling is een essentiële stap voor kantoren die streven naar groei en succes. Echter, de daadwerkelijke impact wordt bepaald door de effectiviteit van de uitvoering. Door aandacht te besteden aan zowel de kwaliteit van het plan als de discipline in de uitvoering, kunnen advocaten en notarissen hun doelstellingen realiseren en successen vieren.
Kom in actie
Onze ervaring met advocaten en notarissen laat zien dat een planmatige aanpak van het planningsproces tot pragmatische en praktisch uitvoerbare plannen leidt.
Daarvoor heeft LegalBizDev.nl een eigen aanpak waarbij pragmatisch denken & doen voorop staat. Dat gaat niet alleen over de financiële kant; alles wat daaraan vooraf gaat heeft ook grote invloed.
Wil je daarover informatie ontvangen, laat het ons weten met een snelle email.
Meer achtergrond?
In een 10 minuten telefoontje leggen we het je graag uit. Bel 06-105 371 58 en Dirk Heuff legt uit en beantwoord je vragen.