In Notariaat, Ondernemerschap

partner worden partnertraject managing people practice businessHet partnerschap binnen een advocaten- of notariskantoor is meer dan een promotie; het is een fundamentele verschuiving in rol, verantwoordelijkheden en verwachtingen. Daarbij is het belangrijk om meer hersenpan dan onderbuik te gebruiken.

De weg naar het partnerschap is voor ‘kandidaten’  uitdagend, enigszins risicovol (denk bijvoorbeeld aan gezichtsverlies als niet succesvol) en daardoor bezaaid met in mist gehulde obstakels. Daarbij is het essentieel om niet alleen na te denken over de juiste stappen, maar deze ook concreet in de praktijk te brengen.

Om dergelijke ambitieuze advocaten en kandidaat-notarissen vooruit te helpen, volgen hier een serie tips & tricks, do’s & don’ts en vragen om te overdenken bij de start en gedurende zo’n partnertraject. En dus meer hersenpan dan onderbuik in te zetten.

 

Voor senior medewerkers/kandidaat-notarissen met partnerambities is het essentieel om

  • Echt goed te begrijpen wat deze rol inhoudt en
  • Welke stappen nodig zijn op de weg naar dit doel.

 

Voor partner potentials

Plan voorbereiding prestatie10 Do’s & Don’ts, tips & tricks voor hen die de ambitie hebben om tot de maatschap toe te treden

Managing the business

  1. Wees financieel bewust en leer hoe het kantoor geld verdient
    • Begrijp de winstverdeling en kostprijsstructuur.
    • Vraag een partner om je inzicht te geven in budgettering en declaratiebeleid.
  2. Draag bij aan de kantoorstrategie
    • Doe voorstellen voor marktontwikkelingen of nieuwe praktijkgebieden.
    • Neem initiatief bij business development activiteiten.
  3. Zoom uit om strategisch te denken (niet alleen maar hard en declarabel werken)
    • Neem afstand en reflecteer op je initiatieven en hun resultaten.
    • Werk aan méér dan alleen omzet en ook aan versteviging van je positie en je relaties binnen kantoor.

Managing clients

  1. Laat zien dat je commercieel denkt & werkt
    • Maak een concreet businessplan voor je praktijk en vraag input/feedback van je partner.
    • Identificeer cross-selling kansen voor anderen binnen kantoor.
  2. Vergroot je zichtbaarheid in de markt
    • Spreek op congressen of publiceer artikelen in vakbladen.
    • Bouw een sterk LinkedIn-profiel met waardevolle content.
  3. Bouw actief aan een eigen cliëntenportefeuille
    • Neem verantwoordelijkheid voor bestaande cliëntrelaties en breid ze uit.
    • Organiseer netwerkbijeenkomsten of schrijf vakinhoudelijke artikelen om zichtbaarheid te vergroten.

zakelijk bellen tevreden klantManaging people

  1. Ontwikkel je leiderschapsvaardigheden
    • Neem verantwoordelijkheid voor junior medewerkers en begeleid hen actief.
    • Geef constructieve feedback en stel je op als mentor.
  2. Leer effectief delegeren
    • Vertrouw op je team en geef duidelijke instructies.
    • Focus op de zaken die jouw senioriteit vereisen.
  3. Begrijp het belang van kantoorpolitiek
    • Leer de interne dynamieken en speel daar strategisch op in.
    • Bouw relaties met bestaande partners en vraag om feedback.
  4. Herken conflicten in vroeg stadium en faciliteer een constructieve oplossing.
    • Negeren/vermijden is makkelijk maar levert niets op; gedogen is zwaktebod
    • Organiseer teamgesprekken om problemen binnen je team in vroeg stadium op tafel te krijgen
    • Leer moeilijke gesprekken voeren.

 

vraagstuk dilemma30+ vragen om hierbij te overdenken

Zodat je meer hersenpan dan onderbuik benut.

Over de rol

  1. Begrijp ik, binnen de context van dit specifieke kantoor, volledig wat de rol van partner inhoudt?
  2. Heb ik een duidelijk begrip van de verwachtingen en verplichtingen die komen kijken bij het partnerschap?
  3. In hoeverre passen die verwachtingen en verplichtingen bij mijn ambities, kwaliteiten en voorkeuren?
  4. Ben ik bereid daarvoor de extra verantwoordelijkheden en taken (incl. de daarvoor noodzakelijke, nondeclarabale tijdsinvestering) op me te nemen?
  5. Heb ik een helder beeld wat dat concreet in de praktijk betekent voor mijn optreden?
  6. Hoe ga ik om met de balans tussen werk en privé, gezien deze (extra) verantwoordelijkheden?

Over het proces

  1. Is er plek/ruimte in de maatschap (aantallen, leeftijden, achtergrond, gender etc.) en hoe ziet die eruit (welke toegevoegde waarde wordt er gezocht)
  2. Welke unieke waarde voeg ik toe aan het partnerschap en het kantoor als geheel?
  3. Heb ik mentoren of sponsors binnen het kantoor die mijn partnertraject ondersteunen?
  4. Welke partners hebben meeste invloed op de procedure en wat vinden ze belangrijk?
  5. Heb ik duidelijk aan welke voorwaarden/criteria ik moet voldoen?
  6. Wat is het financiële plaatje (de eisen) voor toetreding?

Over de business

  1. Hoe draag ik momenteel bij aan de groei, winstgevendheid en management van het kantoor?
  2. Ben ik in staat om strategisch te denken en bij te dragen aan de lange termijn visie van het kantoor?
  3. Hoe goed doorgrond ik de financiële structuur en verdienmodel van het kantoor en de maatschap?
  4. Heb ik ervaring met het beheren van budgetten en financiële planning?
  5. Heb ik een duidelijk en haalbaar businessplan voor mijn praktijk binnen het kantoor?
  6. Ben ik bereid om kantoorbrede initiatieven te leiden of eraan deel te nemen?
  7. Ben ik op de hoogte van de markttrends en hoe deze het kantoor beïnvloeden?
  8. Wat heb ik op dit vlak nog te leren?

actie uitvoeringOver cliënten en praktijkontwikkeling

  1. Heb ik een consistent trackrecord in het aantrekken van nieuwe cliënten en zaken?
  2. Welke bijdrage lever ik aan het profileren van mijn praktijk en kantoor en welke herkenbare resultaten heeft dat opgeleverd?
  3. Hoe sterk zijn mijn relaties met bestaande cliënten en hoe kan ik deze verder uitbouwen?
  4. Hoe zichtbaar ben ik binnen professionele netwerken en de bredere juridische gemeenschap?
  5. Wat heb ik op dit vlak nog te leren?

Over people management

  1. Hoe sterk zijn mijn leiderschapsvaardigheden ontwikkeld en kan ik een team effectief aansturen?
  2. Ben ik bereid om te investeren in mijn professionele ontwikkeling en die van mijn collega’s?
  3. Hoe ga ik om met conflicten en moeilijke beslissingen binnen het team?
  4. Hoe ga ik om met feedback en ben ik bereid om mezelf continu te verbeteren?
  5. Hoe draag ik bij aan de bedrijfscultuur en waarden van het kantoor?
  6. Ben ik bereid om te investeren in de ontwikkeling van junior medewerkers en hen te begeleiden?
  7. Hoe ga ik om met stress en druk, vooral in uitdagende tijden?
  8. Ben ik voorbereid op de veranderende dynamiek in relaties met collega’s na toetreding tot het partnerschap?
  9. Wat heb ik op dit vlak nog te leren?

 

Conclusie

Het kiezen om toe te treden is zo’n majeure stap, die verdient het om goed overwogen te worden.

Gevoel is belangrijk, de onderbuik. Maar aangezien de lange termijn implicaties zo verreikend zijn, is het belangrijk om de hersens en de ratio een primaire rol te laten spelen in die overwegingen.

Dus meer hersenpan dan onderbuik.

 

Verder praten ….?

relaties verbinden handshakeOnze ervaring met partnertrajecten laat zien dat een planmatige aanpak van het proces tot objectieve en transparante werkwijzen leidt met een objectief resultaat..

Daarvoor heeft LegalBizDev.nl een eigen aanpak waarbij pragmatisch denken & doen voorop staat.

Wil je daarover verder praten, laat het ons weten met een snelle email. Of bel met Dirk Heuff  via 06 -105 37 58 en hij legt in een 10 minuten die aanpak uit, met plezier. Uiteraard beantwoordt hij ook alle vragen.

Recommended Posts
kies maar handboek ondernemerschap business development advocatuurpartnerselectie is een objectieve zakelijke beslissing partnertraject
0 Shares
Share
Tweet
Share