De vakmedia voor advocaten en notarissen schrijven regelmatig over ondernemerschap. Maar wat is dat precies in de context van de juridische dienstverlening? Daarom hier de 4 elementen die samen de kern van jouw ondernemerschap vormen.
Vier kernelementen van jouw ondernemerschap:
-
- het zien en benutten van kansen
- voor eigen rekening en risico
- met als doel het creëren van waarde
- voor klanten en voor de onderneming.
1 Het zien en benutten van kansen
Bij het zien van kansen gaat het om de vraag: waar in de markt is er een behoefte die niet (of niet voldoende) wordt ingevuld door de bestaande kantoren?
Dat is de kernvraag achter het identificeren van kansen: is er iets wat klanten willen, maar wat ze nu nog niet kunnen krijgen?
Denk aan snellere dienstverlening, of goedkopere dienstverlening. Maar denk ook aan onbewuste behoeften: behoeften die niet concreet ervaren worden door klanten maar die zich ontwikkelen door onder andere voortschrijdende techniek. Voorbeeld: online modelcontracten die verschillende aanbieders (zoals deze en deze) op de markt brengen.
2 Voor eigen rekening en risico
Wie ontvangt de inkomsten en wie betaalt de rekeningen van het ondernemerschap? Wie ervaart de pijn van een gemiste offerte, wie pakt de winst van een succesvolle pitch, wie betaalt de matiging van een niet zo’n sterke zaak voor een zeer kritische klant ?
Het gaat dan om de financiële kant van het ondernemerschap. Wie draagt de financiële consequenties? Wiens beloning is direct afhankelijk van de mate van (financieel) succes van het kantoor?
Traditioneel zijn dat de vennoten, compagnons, aandeelhouders, maten enzovoort.
Ondernemers staan meer dan gemiddeld open voor risico’s: ze investeren in onzekere initiatieven met onvolledige kennis (iets wat anderen liever niet doen). Ondernemers doen dat omdat ze verwachten dat de potentiële opbrengsten hoger zijn dan de kosten. Ze kunnen, beter dan anderen, omgaan met de onzekerheid van incomplete informatie en van toekomstige ontwikkelingen waar ze geen controle over hebben.
3 Met als doel het creëren van waarde
Als jouw klant vraagt naar een advies om zijn/haar onzekerheid te verminderen (“is dit dossier voldoende compleet en overtuigend om snel het ontslag te kunnen realiseren?”) dan is een overzicht van op jurisprudentie gebaseerde opties geen waarde voor de klant. Hij/zij wil een advies dat de besluitvorming faciliteert.
Niet jij bepaalt de waarde, dat bepaalt de klant. Waarde is perceptie en varieert per klant, en soms ook in de tijd.
En waarde kan op verschillende niveaus ingevuld worden.
4 Voor klanten en voor de onderneming
Een ondernemer moet niet alleen waarde creëren voor de klanten, maar ook voor de onderneming.
Eufemistisch gezegd gaat dit om de ruil tussen kantoor en klant:
-
- de klant ontvangt advies/bijstand die van waarde is;
- het kantoor ontvangt daarvoor een beloning.
Die beloning moet hoger zijn dan de kosten en inspanningen die nodig zijn om dat advies/die bijstand te kunnen leveren.
In Jip-en-Janneke-taal: de prijs die de klant betaalt voor het advies moet hoger zijn dan de kosten die het kantoor maakt om het advies te kunnen leveren.
Wil je meer weten over de kern van jouw ondernemerschap en toegevoegde waarde?
Begin oktober verschijnt het nieuwe boek ‘Cliëntgericht Ondernemerschap’ waarin dit niet alleen haarfijn wordt uitgelegd, maar wordt voorzien van tips & tools.
Kom naar de boekpresentatie of bestel het boek in de voorinschrijving voor €48 (winkelprijs € 55)2
Voor een 20 minuten aftasten hoe jij je ondernemerschap kan aanscherpen, neem contact op met Dirk Heuff op op 06 – 105 371 58 of stuur hem een e-mail.