In Ondernemerschap, Praktijkvoorbeeld, Pricing

chatgpt en de impacte op verdienmodel

Van Scott Simmons verscheen een blogpost op LinkedIn over een Zweeds bedrijf dat hun advocaten VERPLICHT om ChatGPT te gebruiken. Achtergrond: het bespaart tijd van advocaten en dus geld. Zie hier weer een voorbeeld van de impact van ChatGPT op uw verdienmodel.

De aangehaalde bedrijfsjurist gaf als redenen voor deze verplichting:

“The big law firms have had a really great business just from providing templates for common types of contract. But ChatGPT is even better than a template because you can create something quite bespoke. You still need to adapt it to make it work for your particular case but instead of an hour you can draft a contract in ten minutes.”

Op deze manier wordt niet alleen kosten gespaard door Doe-Het-Zelf (i.p.v. een externe jurist inschakelen tegen een uurtarief) maar ook een hogere snelheid door ChatGPT in te schakelen. En dat dat effect heeft is uitgebreid aan de orde gekomen tijdens dit seminar, in deze blog en in dit opiniestuk in het FD.

 

ChatGPT verdienmodel uurtje-factuurtje onderzoek GoldmanSachs

Klik voor het originele rapport

ChatGPT levert tijdbesparing op, maar als ’tijd verkopen’ je verdienmodel is …

Een grootschalige studie van Goldman Sachs naar de impact van ChatGPT op uw verdienmodel, geeft aan de de advocatuur geconfronteerd kan worden met een 40-50% tijdsbesparing. Dat is fors, heel fors. Maar wat betekent dat voor het verdienmodel van uurtje-factuurtje….? Wat is daarvan de impact van ChatGPT op uw verdienmodel?

 

Extra toegevoegde waarde heeft ook extra financiële waarde

jij concurrenten personal branding onderscheidAardige twist die in een van de commentaren naar voren kwam: als klanten van bol.com extra willen betalen voor de snellere levering van hun bestelling of voor een levering op het door henzelf gekozen moment, dan zou dat toch ook voor juridische diensten kunnen …?

Nee, inderdaad, niet elke klant zal dit waarderen of gebruiken, maar er zijn voldoende situaties denkbaar dat snelheid zó belangrijk is dat er een premium voor betaald wordt.

Vraag is of je als notaris of advocaat de interesse wil opbrengen en díé klanten te identificeren en ze vervolgens voldoende wil leren kennen om uit te vinden hoeveel méér ze bereid zijn te betalen.

Disclaimer: de tijd die je daaraan besteed is niet-declarabel en conflicteert met het historische (ouderwetse?) verdienmodel van uurtje-factuurtje.

 

De waarde van uw inzet is groter dan uw uurtarief.

Het leveren van toegevoegde waarde staat hoog op uw agenda. Misschien is het dan ook tijd om uw beloning daarop aan te passen: van uurtarief naar prestatiebeloning …?
Uurtje-factuurtje is een beloning voor (tijds)inspanning. Een beloning van prestaties, het leveren van toegevoegde waarde, ligt dan ook voor de hand.

In het seminar “Van uurtarief naar prestatiebeloning” maakt u kennis met een routekaart om deze weg af te leggen. Daarmee kunt u een begin maken met het verrijken van uw praktijk met een passende beloning voor de toegevoegde waarde die uw cliënten biedt.

 

hulp advies begeleiding sparren klankbordenWilt u sparren over de impact van ChatGPT op uw verdienmodel?

Op 1 oktober organiseren we een seminar over PrestatieBeloning en hoe dat te starten in uw praktijk. De presentatie die daar aan de orde kwam, komen we graag bij u op kantoor verzorgen.

Neem contact op met Dirk Heuff voor meer informatie: bel hem via 06 – 105 371 58 of stuur een e-mail.

Recommended Posts
online summerschool ondernemerschap 2024 advocatuur notariaatGenerative artificial intellgence generates content
0 Shares
Share
Tweet
Share