Een uitvoerbaar plan mèt commitment, dat wil jij toch ook?
Elk kantoor denkt in deze (of komende) periode na over volgend jaar: hoe ziet onze begroting er voor komend jaar uit? Belangrijke factor in het realiseren van die begroting is het actieplan, de uitvoering.
De afgelopen weken heb ik meerdere kantoren (en secties en praktijkgroepen) geassisteerd bij hun plan voor 2025. Voor het onderdeel BusinessDevelopment en vooral acquisitie hadden de advocaten en notarissen een paar uur gereserveerd op hun heidag.
Van die ervaringen kan jij wellicht wat gebruiken zodat jij en je mensen in korte tijd een uitvoerbaar plan mèt commitment kunnen maken.
Hoe je dat doet? Het (te) makkelijke antwoord: huur mij in 🤭. Het ‘goedkopere’ antwoord kan je hieronder lezen.
De vijf kritische succesfactoren op een rij:
1️⃣ Concreet & helder doel.
Vraag dit aan de partner die de dag leidt EN check haar/zijn commitment daarvoor TIJDENS de dag: met welke uitkomst ga je héél tevreden zijn aan het einde van de dag?
Check of dat gewenste resultaat S.M.A.R.T. is. Nog niet? Vraag door: “wat bedoel je specifiek? hoe ziet dat er uit aan het einde van de dag?”
Vergeet de ‘scope’ (afkadering) niet: welke onderdelen nemen we wèl/niet op in het plan van de dag?
2️⃣ Eén-op-een intake met alle betrokkenen.
De volgende vragen kunnen hierbij helpen:
- eens met het doel?
- wat zie je als jouw rol/bijdrage?
- Welke beren zie je op de weg?
- Welke rol wil je in het vervolg spelen?
Allemaal zaken om mee te nemen in voorbereiding van de sessie.
Iemand wil geen tijd vrijmaken hiervoor? Laat hem weten dat zijn bijdrage dan geen rol kan spelen in de sessie. Gedurfd: vraag hem (ja, meestal een kerel) in hoeverre hij dit belangrijk vind en of hij zijn tijdsbesteding daarmee in lijn kan brengen, AUB.
3️⃣ Maak een tijdschema
Een tijdschema waarin de diverse onderdelen (zie onder 1) een plaats en een tijdslot krijgen. Bedenk goed waar de tijdvreters zitten en welke onderwerpen wellicht meer tijd nodig hebben dan anderen.
Check dit met de verantwoordelijk partner (hij/zij is een belangrijke partij om de discussie in goede banen te leiden en je te helpen met time management). Gebruik hierbij ook de scope/afkadering zodat je het jezelf makkelijker maakt om niet teveel tijd te verliezen.
4️⃣ People Management & preparation
Zorg dat alle deelnemers goed geïnformeerd zijn over doel en tijdschema: het laatste wat je wil is dat mensen mentaal onvoorbereid binnen komen, of eerder uit de sessie vertrekken.
Geef hen vooraf ook een eenvoudige opdracht ter voorbereiding. Bijvoorbeeld ‘denk eens na over hoe ontwikkelingen in de markt onze praktijk kunnen helpen of kunnen schaden. Schrijf er 3-5 op en neem mee.’ Het is niet alleen informatief om hun inzichten te horen. Het betrekt hen ook in het doel van de sessie: een uitvoerbaar plan mèt commitment.
Lees meer over hoe people management naar betere performance leidt.
5️⃣ Manage de verwachtingen en de verantwoordelijkheden
Dat doe door aan het begin de doelen, de timing en de verwachte inzet van allen, nogmaals te benoemen.
Check bij de deelnemers of ze hieraan mee willen werken. Vráág nogmaals hun commitment, en plein publiek.
Met deze succesfactoren in je achterhoofd maak je een uitvoerbaar plan mèt commitment.
En dan ga je aan de slag.
Het op deze manier gemaakte Jaarplan is rijp voor de uitvoering. Het is juist die uitvoering die het verschil maakt tussen ècht succes en een middelmatig resultaat.
Vergeet niet je rust, je glimlach, je flexibiliteit èn je ruggengraat mee te nemen. Je hebt ze allemaal nodig.
En als dat niet voldoende lukt, bel je alsnog mij 😉 op 06 – 105 371 58 of stuur me een e-mail.