In Blogs, Praktijkvoorbeeld, Pricing

Als de bedrijfsjurist van een AEX bedrijf claimt dat A.I. en Chat GPT de advocatuur/notariaat goedkoper kunnen maken, dan is dat dé case vóór PrestatieBeloning.

 

Klanten weten hoe kostenbesparing mogelijk is

kunstmatige intelligentie prestatiebeloning FD.nl

klik voor het artikel

In een ingezonden opiniestuk in het FD stelt de VP & Deputy General Counsel van chipmachine fabrikant ASML, Douwe Groenevelt dat de komt van de laatste variant van de ‘kunstmatig intelligente tekstschrijver’ GPT-4 tot een serieuze omslag kan zorgen: beter en goedkoper.

Op basis van de stelling dat advocaten vooral tekstverwerking doen waar ze goed voor worden betaald. A.I., kunstmatige intelligentie kan een (groot) deel van het juridische werk interessanter, toegankelijker en goedkoper maken.

Interessanter voor advocaten

Omdat hun tijdsbesteding zal verschuiven van veredelde tekstverwerking naar strategische en creatieve advisering.

Toegankelijker en goedkoper voor hun klanten

Kunstmatige intelligentie kan het sneller, 24 uur per dag, en kennelijk steeds beter: het GPT-4 scoorde bovengemiddeld bij het Amerikaanse advocatenexamen, aldus Groenevelt. Dat betekent dat de kosten van die dienstverlening lager zijn. De vraag is of de prijs voor de klant ook verlaagd wordt ….

Deze twee positieve gevolgen van A.I. geven aanleiding tot een tweetal nuances en aanvullingen.

 

Over ‘goedkoper’

Ja, het KAN goedkoper. Maar ZAL het ook daadwerkelijk gebeuren? LegalTech beloofde al eerder meer klantfocus door een efficiëntere levering van juridische diensten, maar heeft die efficiëntiewinst geleid tot lagere prijzen voor cliënten ….? Het lijkt er niet op.

Wat is er nodig om die voordelen aan de cliënten door te geven? Wat houdt advocatenkantoren tegen om dat te doen?

kennismaking niet facturerenKostenvoordeel => prijsverlaging? Het verdienmodel zit dwars

Mijn mening is, en niemand heeft een houdbaar tegenargument op tafel gelegd: advocatenkantoren zullen dat niet doen vanwege hun verdienmodel. Dat model is meer gericht op de korte termijn: het halen van de norm van declarabele uren en de winstdeling aan het eind van het jaar. Méér dan op de klanttevredenheid en de ROI van die klantrelatie op lange termijn.

 

Over ‘prijs voor de klant’

In het artikel geeft Groenevelt een eenvoudig voorbeeld van € 15.000 voor een processtuk (uurtarief € 375, dus dan gaat het hard). Dat wekt de indruk dat dat duur is in verhouding tot de output (waarbij ‘duur’ een oordeel is, geen objectieve evaluatie). Begrijpelijk, dat oordeel. Juist…? hmmm…

Veel advocaten zullen waarschijnlijk op dit voorbeeld reageren met “maar dat is echt de tijd die we aan het werk hebben besteed …!”.

mindset results acquisitie cliëntenDat is precies waar het probleem ligt: deze prijs is gebaseerd op de bestede tijd, niet op de aan de cliënt geleverde waarde. Zie daar dé case vóór PrestatieBeloning.

In onze praktijk komen we veel advocaten tegen met een zeer beperkt begrip van hun klanten. Oorzaak hiervan is dat ze te weinig tijd/inspanning (mogen) besteden aan het ècht begrijpen van cliënten en hun behoeften en hun ‘betalingsbereidheid’. Daarmee is het nagenoeg onmogelijk om te weten welke toegevoegde waarde hun klanten ervaren.

Als advocaten dat niet weten, niet weten waarom klanten tevreden over hen zijn, dan kunnen die advocaten daarop ook niet sturen. Dan blijft verbetering van dienstverlening ver weg en dat gaat ten koste van tevredenheid en uiteindelijk omzet. Klanten zijn het bestaansrecht voor kantoor; het ondernemerschap moet dat benutten.

 

Dé case vóór PrestatieBeloning

value pricing prestatie beloningAls u veel waarde creëert voor uw klant en vooral als u daarmee de verwachtingen overtreft, dan zijn klanten best bereid daarvoor te betalen. Voor een overzicht van jurisprudentie hoeft u door GPT4 (en haar gratis oudere zusje GPT3.5 minder uren in de bibliotheek door te (laten) brengen.

Dat levert tijdsvoordeel op. Met het uurtje-factuurtje denken zou dat voordeel naar de klant moeten gaan.

Met het denken over waarde (en het gesprek daarover me de klant) en het demonstreren van die waarde aan de klant, kan een deel van dat kostenvoordeel in de zak van de advocaat of de notaris gaan.

U mag kiezen.

 

Wilt u weten wat ‘PrestatieBeloning’ voor uw praktijk kan doen?

hulp advies begeleiding

seminar prestatie beloning Mei 2023 value pricing

Klik voor download

Op 25 mei organiseren we een seminar over PrestatieBeloning en hoe dat te starten in uw praktijk.

Neem contact op met Dirk Heuff voor meer informatie: in 20 minuten aan de telefoon krijgt u antwoord op uw vragen.

Bel Dirk op 06 – 105 371 58 of stuur een e-mail.

 

Recommended Posts
advocaat medewerker ervaringmensen werkwijzen resultaten pxp=p
0 Shares
Share
Tweet
Share