Waarom AI uw uurtarief zal doen veranderen
Advocaten en notarissen zijn er mee bezig: kunstmatige intelligentie en de vraag of (en zo ja, hoe) in te passen in de dagelijkse praktijkvoering. Maar er is meer: wat te doen met de [...]
Pragmatische blogs over profilering en acquisitie
Leesbaar, prikkelend en praktisch toepasbaar dankzij de vele tips & tricks die zich in de praktijk hebben bewezen. Kijk daarvoor ook eens in de ToolBox.
Daarom deze blogs over ondernemerschap en acquisitie, klantgerichtheid, pricing en klantenbinding.
Advocaten en notarissen zijn er mee bezig: kunstmatige intelligentie en de vraag of (en zo ja, hoe) in te passen in de dagelijkse praktijkvoering. Maar er is meer: wat te doen met de [...]
Van Scott Simmons verscheen een blogpost op LinkedIn over een Zweeds bedrijf dat hun advocaten VERPLICHT om ChatGPT te gebruiken. Achtergrond: het bespaart tijd van advocaten en dus geld. Zie [...]
Acquisitie in de juridische sector is uitdagend, vooral nu de concurrentie heviger is dan ooit en klanten steeds hogere eisen stellen. Traditionele kwaliteiten zoals juridische kennis zijn niet [...]
De SummerSchool 2024 geeft inspiratie en inzicht in klantgericht ondernemerschap. Zonder fratsen, zonder hypes, maar met valuepricing en generative AI. De ècht slimme advocaten en notarissen [...]
Het eerste kwartaal is afgerond, de cijfers (bijna) bekend. Tijd voor een terug- en vooruitblik op Q1 en plannen voor Q2 (zodat de rest van het jaar minimaal zo goed wordt): Hoe is het gegaan ? [...]
Hoe maak je een plan dat strategisch én pragmatisch is? In de advocatuur is het opstellen van een strategisch plan niet altijd vanzelfsprekend. Toch is het essentieel voor de [...]
Veel advocaten en notarissen voelen soms de noodzaak om een declaratie matigen of een klacht over de factuur te beantwoorden met een korting. Slechts een klein deel gaat op zoek naar het antwoord [...]
Een onderzoek naar ‘alternatieve bedrijfsstructuren’ voor de Nederlandse advocatuur. Het Financieele Dagblad rapporteerde erover op de voorpagina. En op LinkedIn reageerde onze Dirk [...]
De zeer snelle groei van ChatGPT blijkt veel discussie los te maken: welke impact gaat dit hebben op de advocatuur? Waren de eerste commentaren vooral gericht op het juridisch inhoudelijke werk, [...]
De vakmedia voor advocaten en notarissen schrijven regelmatig over ondernemerschap. Maar wat is dat precies in de context van de juridische dienstverlening? Daarom hier de 4 elementen die samen [...]
Advocaten en notarissen leveren kwaliteit en toegevoegde waarde. Hun klanten herkennen dat slechts mondjesmaat. Ondertussen wordt elk uur geschreven en (bijna altijd) ook betaald. Dat kan anders: [...]
Cliënttevredenheid, war on talent, generatiekloven, winstdeling, ICT. Zomaar wat onderwerpen waarover de kantoor- of maatschapsvoorzitter of managing partner het beleid voor moet maken en de [...]
Trusted advisor worden, lijkt de heilige graal voor menig advocaat en (kandidaat)notaris. Vakinhoudelijk is advisor worden niet zo heel moeilijk, maar trusted …. Vertrouwen is fragiel en [...]
Als de bedrijfsjurist van een AEX bedrijf claimt dat A.I. en Chat GPT de advocatuur/notariaat goedkoper kunnen maken, dan is dat dé case vóór PrestatieBeloning. Klanten weten hoe [...]
Bekijk de websites van ambitieuze kantoren en woorden als ‘kwaliteit’ en ‘toegevoegde waarde’ springen veel & vaak in het oog. De duidelijkheid over wat dat precies behelst, wordt beperkt [...]
Transport van een pand, een echtscheiding of een overname. Bekende kwesties voor de betreffende notaris/advocaat. Voor de klanten kunnen ze het verschil maken met hun advies en werkwijze. [...]
Nieuw jaar nieuwe website. Die wordt uiteraard met enig aplomb aangekondigd. Helaas. Het is meer van hetzelfde. Waar is jullie onderscheid ? Anno 2023 is het vreemd als nieuwe websites [...]
Is optimalisatie van uw BizDev output ook een van uw aandachtspunten? Verdere professionalisering van hun praktijk, brengt meer kantoren en bestuurders ertoe om meer/betere ondersteuning te [...]
Een paar dagen geleden las ik een Linkedin post over korting geven. Daarin werd gesteld dat dat iets zegt over kwaliteit van dienstverlening. Mij zegt het iets over de je ondernemersgeest. Of [...]
Een vraag die bijna elke acquisitietraining voorbij komt: “de eerste kennismaking, moet ik die niet of juist wel factureren?”. De overtuigde nee-zeggers en de ja-zeggers hebben hun [...]
Om partner te (mogen) worden, wordt naast de zichtbare criteria als deskundigheid en praktijkontwikkeling ook gekeken naar een meer onzichtbaar fenomeen. Dat is beste te omschrijven als [...]
“Wat is de mooiste acquisitie-actie die jij ooit gezien hebt?” was de vraag van een deelnemer aan een workshop ‘Klantgericht Ondernemerschap’ tijdens de SummerSchool van [...]
Als advocaten meer aan hun ondernemerschap willen werken, dan moeten ze cliënten en ondernemerschap verbinden. Ondernemerschap draait om cliënten zoals deze definitie laat zien: Het zien en [...]
Dat het onderwerp ‘ondernemerschap’ in september haar intrede doet in de Beroepsopleiding voor advocaten geeft aan hoe belangrijk het aan het worden is. Daarbij gaat het niet alleen [...]
De SummerSchool 2022 geeft inspiratie en inzicht in klantgericht ondernemerschap. Zonder fratsen, zonder hypes, zonder TikTok. Ook na Corona en tijdens de stikstof en ondanks TikTok houdt het [...]
Voldoende relevante contacten in je netwerk, maar kan je bij hen aan tafel komen voor een ècht goed gesprek? Daarom hier 3 stappen om je op weg te helpen: 1 – THINK Wat zijn de actuele [...]
Voor veel kantoren wordt 2021 een héél goed jaar. Hoe moet dat met komend jaar? Hoe worden omzet verhoogd en kosten verlaagd? Hoe gaan de medewerkers gemotiveerd worden zodat ze ook behouden [...]
Ook tijdens de lockdown gaat het leren en ontwikkelen door dus slimme advocaten en notarissen benutten de zomer om klantgericht & commercieel te groeien! Daarom hier de SummerSchool [...]
Ondernemerschap staat meer en meer in de belangstelling. Zowel advocaten als notarissen begrijpen dat de toekomst van kantoor niet langer overgelaten kan worden aan knerpend grind. [...]
Klantgericht ondernemerschap is voor vele advocaten en notarissen een uitdaging. Dat is niet vreemd als we ons bedenken dat de kenmerken van zo’n vakman (of vakvrouw) de tegenpolen zijn van [...]
Meer en meer medewerkers krijgen de opdracht om meer en vaker met acquisitie bezig te zijn. Om actiever te zijn in netwerken, nieuwe klanten werven en extra werk te genereren. Naast de norm van [...]
De aandacht die advocaten en notarissen aan acquisitie geven, is omgekeerd evenredig met de hoeveelheid onderhanden werk: hoe drukker de dossiers, hoe minder acquisitie. Daardoor is acquisitie [...]
In een eerdere blog lieten we zien dat 20% van de beschikbare uren niet tot geïncasseerde omzet leidt. Dat leverde instemmende en vragende reacties op (geen afkeurende, opvallend genoeg). Ook [...]
Heel veel notaris- en advocatenkantoren hebben nagedacht over de aanschaf van een CRM-systeem. De kosten zijn cijfermatig scherp in beeld gebracht; de opbrengsten (bijna) niet. Over het gebruiken [...]
Er zijn heel veel advocaten en notarissen die af en toe een declaratie matigen of een klacht over de factuur beantwoorden met een creditfactuur. Slechts een klein deel vraagt zich af WAAROM niet [...]
Is het corona-crisis op uw kantoor? Veel kantoren hebben in maart en april extra kritisch naar kosten gekeken. Uiteraard is dat zinvol, daarover is geen discussie. Maar er is ook een andere [...]
Uw tevreden cliënten zijn de beste bron voor nieuwe zaken. 80% van hen wil graag hun positieve ervaringen delen met hun zakelijke netwerk. Dat doen ze niet automatisch; uw initiatief is [...]
De actualiteit is een mooie kapstok om communicatie aan op te hangen. Als je het goed aanpakt, dein je mee op de mediagolven die de actualiteit creëert. In deze blog de beste tips om in te spelen [...]
Hoe kiezen klanten een notaris? En wat is de reactie vanuit het notariaat? In deze praktijkcase de belangrijkste tips voor goed klantcontact. De praktijkcase Hoe kiezen klanten een notaris? [...]
Het overgrote deel van alle Nederlandse advocatenkantoren bestaat uit een- of tweepitters. Die kunnen niet zelfstandig met intervisie beginnen (NOvA stelt een eis van minimaal 3 personen). In [...]
Ook tijdens de lockdown gaat de business door dus slimme advocaten en notarissen blijven commercieel fit tijdens de lockdown! Hier een serie Mini-MasterClasses die daarbij helpen. Voor advocaten [...]
De zaak moet blijven draaien tijdens deze isolatie. Daarom geven we hier 5 tips voor klantcontact tijdens de Corona crisis. Thuiswerken, minder direct contact met collega’s, grotere [...]
Marketing en communicatie kosten (veel) geld. Geld dat vaak beperkt beschikbaar is. De marketingeffectiviteit is dus een relevante graadmeter. Hier de IKEA handleiding voor marketingeffectiviteit [...]
(en daarmee een voorbeeld voor de rest is) In deze blog leest u hoe een advocaat goede reclame maakt en daarbij geef ik 5 tips voor jouw volgende actie. Op LinkedIn zie ik regelmatig posts van [...]
De toenemende initiatieven en projecten op legaltech, verdringen de klant als primaire aandachtspunt. In deze blog nemen we stelling (en onderbouwen deze): legaltech is ondergeschikt aan [...]
Het kalenderjaar is afgerond, de cijfers (bijna) bekend. Tijd voor een terugblik op 2019 (om betere acquisitie voor 2020 te kunnen realiseren): Hoe is het gegaan ? Tevreden ? Waar meet u dat aan [...]
Als vandaag de stapel dossiers voldoende groot is, eist dat alle aandacht. Maar wat gebeurt er als de stapel weg is? Dan moet er plotseling hard ingezet worden op acquisitie. In deze blog een [...]
Over Know-Like-Trust en de lessen voor uw klantcontacten. De eerste ontmoeting met uw levenspartner/echtgenoot, weet u die nog? Leidde dat direct tot een gang naar de notaris voor de huwelijkse [...]
Kent u dat? Een notitie op uw bureau met een onbekende naam en telefoonnummer: of u meneer of mevrouw XYZ kunt terugbellen vanwege een korte juridische vraag. Kent u dat? In deze blog 4 tips om [...]
Dit was de kop boven een lang artikel in het FD van vorige week. De strekking dat artikel: informatietechnologie (IT) vindt meer en meer ingangen in de advocatuur. Dat is meer ondanks dan dankzij [...]
Het eerste kwartaal is afgerond. Tijd voor een terugblik: hoe is het u vergaan? Tevreden? Waar meet u dat aan af ……? In deze blog leest u hoe verschillende typen omgaan met ‘meten & [...]
“Acquisitie is een kwestie van gunnen” U heeft vast wel eens iemand horen zeggen bij een bijeenkomst. Misschien zelfs wel eens binnen uw eigen kantoor. In deze blog geven we aan dat [...]
Gisteren was ik als bezoeker bij het jaarcongres ‘Roadmap to Legal and Tax Innovation 2019’ dat door SDU georganiseerd was. Een interessante middag over legal tech en een door SDU [...]
De start van de AVG leidde tot een enorme stroom aan seminars. Waarom is het nog zo stil rond de WAB? In dit artikel wordt een aanpak beschreven dat nieuwe wetgeving een goed bron voor acquisitie [...]
“Allemaal leuk en aardig maar zolang niet duidelijk is wat het oplevert, is marketing niet meer dan een noodzakelijke kostenpost!” Deze opmerking is vaker geuit in menig [...]
De Amerikaanse markt loop vóór op die van continentaal Europa als het gaat om klantgerichtheid. Dat blijkt ook al uit de manier waarop business development georganiseerd en gestructureerd is. Ook [...]
Het eerste Nederlandstalige standaardwerk over business development voor de advocatuur en het notariaat, ziet op 16 oktober aanstaande het licht. Legal business development De Nederlandse [...]
De zakelijke cultuur in Engeland en de V.S. is anders dan die van continentaal Europa. Er valt desondanks veel te leren. Daarom hier enkele zéér pragmatische acquisitie tips uit de VS. Voor velen [...]
De mensen in uw kantoor vormen de kern van de dienstverlening van uw kantoor. De kwaliteit daarvan wordt bepaald door het volgen van een doelgerichte en efficiënte werkwijze. Alleen dan uw [...]
Heeft u de laatste tijd een website of LinkedIn pagina van uw concurrenten bekeken (of die van uzelf)? Valt het u ook op dat advocaten toch voornamelijk over zichzelf praten en schrijven? [...]
De markt voor juridische diensten is in 2017 verder aangetrokken en daardoor lijkt de aandacht voor acquisitie te verzwakken. Er is wel een grotere vraag naar meer hersens & handen voor de [...]
Al uw cliënten zijn belangrijk, toch? Belangrijk genoeg om ze allemaal uit te nodigen in uw VIP box voor de WK finale? In dit artikel dat u als PDF of online kunt lezen, leest u hoe u de ècht [...]
… maar niet zo sexy. Het werven van nieuwe cliënten door middel van acquisitie staat hoog op de agenda’s. Maar wist u dit: cliëntenbinding is winstgevender is dan acquisitie? Het [...]
Veel van de kennis over uw cliënten (en uw prospects) zit in de hoofden en harten van advocaten en notarissen. Ook vanuit de diverse kantoorsystemen (document management, administratie, finance, [...]
Seminars als acquisitie-instrument lijken meer en meer op hun retour: er zijn er teveel, ze vertellen hetzelfde verhaal, ze zijn te juridisch getint. Dat kan anders, bewijzen een aantal [...]
Uurtje factuurtje is zo oud als de weg naar Kralingen en lijkt onuitroeibaar. Toch zijn er andere manieren waar bijvoorbeeld de cliënt tevredener van wordt. Daarom hier een voorbeeld: ‘pay [...]
CRM (Customer Relationship Management) lijkt voor sommige kantoren het beloofde land van hun omzetgroei. In dit artikel vind u een ongelofelijk eenvoudige handleiding voor CRM. CRM, de [...]
Over uurtarieven, AFA’s en toegevoegde waarde. Een toenemend aantal advocaten en notarissen heeft last van druk op hun tarieven: meer en meer cliënten stellen (kritische) vragen over de [...]
Acquisitie en de kunst van het luisteren “Ik leg prima contacten en heb goede gesprekken, maar die leiden zo weinig tot zaken …!?” Een herkenbare quote voor de meeste [...]
“Het is zó druk, Dirk, kunnen we de acquisitieplanning voor 2017 niet even vooruitschuiven…?” Deze vraag kreeg ik de afgelopen maanden een paar maal voor de kiezen. Geen tijd [...]
Minder afboeken? Beter begroten! 8 tips ter verbetering In de afgelopen jaren zijn de verschillen tussen gepubliceerde, gefactureerde en gerealiseerde tarieven veelal groter geworden. Of zoals [...]
Tarievendruk, wie heeft er geen last van? Wees eerlijk, u toch ook! En? De oplossing al gevonden om onder die druk uit te komen? Die oplossing ligt in ieder geval NIET in het verder verlagen van [...]
Meer business door minder ‘verkopen’. Advocaten en notarissen willen niet ‘verkopen’. Terecht. Klanten, in welke branche dan ook, hebben namelijk een gezonde weerstand [...]
Het partnermodel is een sta-in-de-weg voor innovatie en dus voor groei, aldus een opinieartikel in NRC Handelsblad van 7 april jl. In deze reactie op dat stuk zal blijken dat mentaliteit een veel [...]
Echt waar. Dit was de reactie van de managing partner van nieuw gestart kantoor (de afsplitsing van groter kantoor). Voor het overgrote deel van de zakelijke wereld staat het volledig buiten kijf [...]
Waarom advocaten breder moeten kijken, denken & praten dan alleen de juridische kant van zaken. Open brief aan kantoordirecteuren en maatschapsvoorzitters. Vandaag in het FD (blz. 11) vraagt [...]
Afgelopen zaterdag in het FD een reconstructie over de ‘redding’ van V&D. Diverse betrokkenen worden bij naam genoemd. Allen voorzien van hun bedrijfsnaam. Zo niet de advocaten. [...]
In tijden van stagnatie ontstaat al heel snel de roep om meer actie op acquisitie: “we moeten meer cliënten werven, actiever zijn in onze netwerken”. Soms wordt dit gevolgd door een [...]
Afgelopen vrijdag, voorpagina NRC Handelsblad: “Advocaat werft klant met vast prijs”. Is dit het begin van een echt marktbrede aanval op uw vaste uurtarieven? Nadat al eerder het [...]
“Meer dan de helft van de advocatenkantoren heeft geen technologie gericht op omzetgroei” en dat is HEEL goed! Technologie kan pas echt iets toevoegen als de gebruiker weet wat [...]
“Wel de kwaliteit van de Zuid-as, maar niet de tarieven” Dat is zo ongeveer de propositie van een 3-tal nieuwe nichekantoren, aldus een artikel in het FD van vandaag. Waar [...]
Is het crisis in uw bedrijf of kantoor? Meeste bedrijven en organisaties hebben in de afgelopen jaren al streng gekeken naar kosten en ingegrepen waar nodig en mogelijk. De advocatuur lijkt wat [...]
De juridische pers schreef er in 2010 al over. De economische pers (FD) ontdekte het onderwerp in 2012 en het wetsvoorstel is vorig jaar ingediend. Vorige week haalde pre-pack door garnalenboer [...]
Betaald worden voor uw acquisitie….? Door uw cliënten? Het kan. Een jong en klein maar sterk groeiend advocatenkantoor wil verder aan de weg timmeren. En ze willen de stillere zomermaanden graag [...]
Propositie : De belofte over de waarde van een dienstverlening die een klant mag verwachten. Is gericht op waarom een klant de voorkeur zou moeten hebben voor uw kantoor. Gaat over het creëren [...]
5 Tips die u vandaag al kunt inzetten. Veel organisatoren kampen met aanmeldingspercentages van 10-20%. Ze gooien het net zo breed mogelijk uit in de hoop dat een klein percentage van een grote [...]